Przygotowanie samochodu do długiej trasy – checklist przed wyjazdem
ABC Wulkanizacji – na czym polega naprawa opon? Zestaw do wulkanizacji
Wulkanizacja, z chemicznego punktu widzenia, to proces, w którym makrocząsteczki gumy są „zszywane” w trójwymiarową sieć przestrzenną za pomocą rzadkich wiązań poprzecznych. Można również powiedzieć, że jest to proces technologiczny przekształcania gumy z tworzywa sztucznego w gumę. Wulkanizacja opon to nowoczesny proces, który pozwala drastycznie obniżyć koszty serwisowania felg samochodowych w przypadku uszkodzenia.
Proces wulkanizacji
Minął już czas, kiedy uszkodzone opony, z powodu niemożności naprawy, były masowo wyrzucane. Wzrost liczby samochodów doprowadził do rozwoju napraw samochodowych, w tym napraw kół. Wulkanizowanie felgi jest bardziej ekonomiczne niż kupowanie nowej. Proces wulkanizacji jest niezbędny do produkcji artykułów gumowych, takich jak opony i wyroby mechaniczne. Guma niewulkanizowana na ogół nie jest wytrzymała, nie cofa się zasadniczo do swojego pierwotnego kształtu po dużym odkształceniu i może być bardzo lepka. Krótko mówiąc, niewulkanizowana guma może mieć taką samą konsystencję jak guma do żucia. Pierwszą komercyjną metodę wulkanizacji przypisano Charlesowi Goodyearowi. Ten proces (podgrzewanie kauczuku naturalnego za pomocą siarki) został po raz pierwszy zastosowany w Springfield w stanie Massachusetts w 1841 roku. Odtąd nastąpił ciągły postęp w kierunku ulepszania procesu i powstałych wyrobów z wulkanizowanej gumy. Oprócz kauczuku naturalnego na przestrzeni lat wprowadzono wiele kauczuków syntetycznych. Oprócz siarki wprowadzono również inne substancje jako składniki systemów utwardzania (wulkanizacji).
Jakie są rodzaje napraw wulkanizacyjnych?
Najczęstsze naprawy wiążą się z najpoważniejszym rodzajem uszkodzenia opony. Naprawy sekcji obejmują wzmocnienie ścian bocznych, lica i pobocza. Aby wykonać tę naprawę, uszkodzony obszar jest szlifowany lub sfazowany, pokryty nową warstwą od wewnątrz i wypełniony nową gumą na zewnątrz ubytku. Następnie, wysokociśnieniowe utwardzanie termiczne wciska gumę ściśle do ubytku. Uszkodzony obszar opony jest sfazowany podczas naprawy odcinka wulkanizowanego. Opony z naprawą sekcji nie są zalecane do zastosowań o dużym obciążeniu, takich jak kombajny.
Naprawy punktowe
Ten rodzaj naprawy obejmuje zewnętrzne uszkodzenie opony, które nie obejmuje kordów. Przykłady obejmują nacięcia ścian bocznych, wyszczerbione klocki, pęknięcia w barku i uszkodzenia stopki. W przypadku napraw punktowych uszkodzony obszar jest szlifowany lub sfazowany i wypełniany nową gumą na zewnątrz ubytku. Stosuje się utwardzanie pod wysokim ciśnieniem w celu wtłaczania gumy w obudowę i utwardzania opony. Niektóre naprawy koralików będą wymagały dętki.
Kiedy opona nie nadaje się do naprawy?
Nie wszystkie wady i problemy z oponą można naprawić. Zalecamy sprawdzenie opony przez doświadczonego wulkanizatora pod kątem dokładnej analizy, ale z reguły opona nie nadaje się do naprawy, jeśli cięcie przechodzi przez kordy w odległości kilku centymetrów od stopki lub jeśli cięcie ma ponad kilkanaście centymetrów długości.
Wulkanizacja na gorąco i zimno
W wulkanizacji na zimno, łatka z warstwą klejącą jest przymocowana do wewnętrznej strony opony. Proces ten przebiega dość wolno, dlatego przy średniej temperaturze otoczenia wynoszącej 20 C opona powinna stać przez jeden dzień po zamontowaniu łatki. Jeśli za oknem jest zimniej, ukończenie procesu zajmie dwa dni. Dla utrwalenia efektu warto po zakończeniu wulkanizacji zastosować dodatkowe produkty gumowe. Jeżeli do łączenia materiałów stosowana jest wysoka temperatura, jest to wulkanizacja na gorąco. Do tego procesu używa się tak zwanej „surowej gumy” – mieszanki tworzyw sztucznych, która naprawia uszkodzone obszary gumy. Usługa wulkanizacji tego typu jest dostępna w wielu centrach serwisowych i jest szybsza.