Przygotowanie samochodu do długiej trasy – checklist przed wyjazdem
Co to jest klucz dynamometryczny?
Jeśli zamierzasz samodzielnie zmienić felgi, zwłaszcza jeśli samochód ma felgi aluminiowe, zdecydowanie powinieneś wyposażyć swój warsztat w klucz dynamometryczny. Używany jest on też w każdym warsztacie samochodowym.
Wygoda
Aby to poprawnie wymienić opony, prócz jednoczęściowego podnośnika i klucza do luzowania, potrzebny będzie również klucz dynamometryczny. W nowoczesnych samochodach nie należy dokręcać kół „na dotyk” – zalecany przez producenta auta moment dokręcania ma znaczenie, szczególnie w przypadku felg aluminiowych. Nie tylko dlatego, że następnym razem „naciągnięte” śruby mogą się po prostu nie poluzować – w skrajnych przypadkach koła przykręcone niewłaściwie mogą się odkręcić podczas jazdy, albo ich śruby pękną pod obciążeniem.
Klucz dynamometryczny to przydatne narzędzie w garażu, i to nie tylko przy wymianie kół – bez niego nie może być mowy o prawidłowej wymianie uszczelki pod głowicą, łożysk kół i wielu innych elementów. Jak działa klucz dynamometryczny? Ustaw moment dokręcania na rękojeści i dokręć śrubę lub nakrętkę - po osiągnięciu ustawionego momentu słychać charakterystyczne kliknięcie. Wszędzie tam, gdzie wymagane jest nie tylko dokręcenie połączenia gwintowego, ale także użycie siły, stosuje się klucz dynamometryczny. Wartość tej siły lub moment dokręcania jest podany np. w karcie danych urządzenia. Wiele osób używa zwykłych kluczy ślusarskich do dokręcania wszystkich połączeń. To poważny błąd - w pracach hydraulicznych często wymagane jest ścisłe przestrzeganie określonej siły dokręcania. Niewłaściwie – zbyt mocne lub za słabe dokręcenie może powodować następujące konsekwencje:
• Możliwe jest rozkręcenie połączenia podczas pracy.
• Zniszczenie śruby na skutek przekroczenia granicy plastyczności (próg, przy którym obciążona śruba może odzyskać swój kształt po zdjęciu obciążenia);
• Pęknięte lub nieskuteczne podkładki sprężyste (podkładki sprężyste).
Rodzaje kluczy dynamometrycznych
Aby wybrać odpowiedni klucz do swojej pracy, najpierw musisz dowiedzieć się, czym się one od siebie różnią. Ze względu na sposób ustawiania i wyświetlania klucze dynamometryczne dzielą się na kilka kategorii, jednak najbardziej rozpowszechnione są dwa typy (ze względu na ich niezawodność i praktyczność):
• Klucz z ogranicznikiem (typ zatrzaskowy). Jest to najczęstszy typ klucza dynamometrycznego. Ich błąd nie przekracza 5%, są wygodne i łatwe w użyciu. Idealne do szybkiego dokręcania połączeń ze znanym maksymalnym momentem obrotowym.
• Klucze elektroniczne ze wskazaniem cyfrowym. Takie klucze pozwalają na bardzo precyzyjną kontrolę siły dokręcania podczas pracy, co jest ważne podczas pracy z elektroniką czy podzespołami pojazdu.
Jak używać klucza
Aby przygotować klucz do pracy, należy wykonać tylko trzy kroki: Ustaw wymaganą wartość momentu obrotowego, obracając uchwyt na korpusie klucza. Przykręć blokadę pierścieniową u podstawy uchwytu, aby utrzymać ustawioną wartość. Wybierz gniazdo zgodnie z rozmiarem śruby (nakrętki) i umieść go na kwadracie łączącym. Narzędzie jest gotowe do pracy. Następnie dokręć go, przykładając siłę do uchwytu klucza. Osiągnięciu wartości, która cię interesuje towarzyszy wyraźne kliknięcie. Taki klucz może służyć do dokręcania i odkręcania nakrętki, ponieważ umożliwia pracę zarówno z prawym, jak i lewym gwintem. Wycięcie na rękojeści pozwala na pewne trzymanie klucza podczas pracy - masz pewność, że narzędzie nie wyślizgnie się z ręki przy dużym obciążeniu. Klucz posiada dwie skale do ustawiania siły uruchamiania - N*m i kgf*m. Zaoszczędzi ci to kłopotów z konwersją wartości podczas pracy z mechanizmami różnych producentów;
Klucz cyfrowy
Klucz cyfrowy jest najdroższy, ale i najdokładniejszy. Kontroluje siłę dokręcania do setnych części. Działa z minimalnym błędem nie większym niż 1%. Stosowany jest w fabrykach i dużych warsztatach samochodowych. Umożliwia zaprogramowanie sekwencji zadań.