• Wtorek, 23 kwietnia 2024

Jak działa zestaw naprawczy do opon?

Absolutnie każdy kierowca powinien zaopatrzyć się w zestaw awaryjny do naprawy opon bezdętkowych, zwłaszcza jeśli często wyjeżdżasz za miasto lub podróżujesz w terenie. Najmniejszy ostry kamień, szkło, gwóźdź może sprawić duże problemy i jeśli nikogo nie będzie w pobliżu, nie będziesz w stanie samodzielnie dojechać nawet do najbliższego serwisu samochodowego, a tym bardziej do domu. Jeśli po przebiciu nie masz w bagażniku koła zapasowego, pozostaje tylko spróbować samodzielnie naprawić przebitą oponę. W tej sytuacji wszystko zależy od stopnia uszkodzenia opony i tego, czy kierowca dysponuje zestawem naprawczym do samodzielnego naprawienia przebić.

Uszczelniacz do opon

Uszczelniacz awaryjny do naprawy przebitych opon to specjalna mieszanka, która jest wtryskiwana przez główkę smoczka wewnątrz opony. Rozprowadzająca się po wewnętrznej powierzchni masa uszczelniająca pod ciśnieniem powietrza zatyka przebicia. Zgodnie z metodą aplikacji wszystkie uszczelniacze samochodowe są podzielone na dwie główne grupy:

• Aerosol. Produkowane w puszkach ze sprężonym powietrzem są uważane za najwygodniejsze w użyciu.

• Ciekłe. Produkowany w plastikowych butelkach w postaci lepkiej cieczy lub żelu, wlewany do opony przez smoczek.

 W zależności od składu mieszanki szczeliwa dzielą się na następujące typy:

• Lateksowe. Tworzą warstwę ochronną, która krzepnie w powietrzu na całej wewnętrznej powierzchni gumy.

• Włókna naturalne lub syntetyczne. Miejsca uszkodzeń są wypełniane pod ciśnieniem powietrza.

wulkanizacja

Zastosowanie uszczelniacza awaryjnego to najłatwiejszy i najszybszy sposób na samodzielną naprawę drobnych uszkodzeń opon samochodowych. Nie wymaga demontażu koła. Należy jednak pamiętać, że na tak naprawionych oponach można przejechać zaledwie kilkadziesiąt kilometrów. Technologia stosowania preparatów aerozolowych jest dość prosta:

• Po zlokalizowaniu przebitej opony sprawdź zewnętrzną powierzchnię opony, usuń przedmioty, które spowodowały przebicie.

• Obróć koło uszkodzoną częścią do góry, przy całkowitym opróżnieniu, wskazane jest podniesienie.

• Wstrząśnij puszką, użyj węża lub dyszy przez smoczek, aby wpompować mieszankę do opony.

• Następnie, aby opona przybrała swój pierwotny kształt, przestań pompować, zmierz ciśnienie.

Za pomocą kompozycji aerozolowych możliwe jest wyeliminowanie nie tylko przebić w części bieżnika, ale także drobnych uszkodzeń bocznych powierzchni opony.

Zestawy naprawcze do opon bezdętkowych

Zestaw do naprawy przebitej opony bezdętkowej umożliwia szybką i skuteczną naprawę przebitej opony bezdętkowej bezpośrednio na miejscu zdarzenia. Standardowy zestaw zawiera cztery główne elementy:

• Szydło rozprężne (tarnik).

• Szydło regulacyjne z oczkiem (igłą).

• Zestaw kilku wiązek (zamiast nich mogą być paski z surowej gumy lub stożkowe zatyczki gumowe).

• Klej do naprawy opon.

Te elementy wystarczą, aby samodzielnie przeprowadzić niemal profesjonalną naprawę opony bezdętkowej. Istnieją również droższe zestawy, które dodatkowo zawierają noże, manometry, zapasowe szpule, nasadki itp. Każdy z tych elementów można zakupić osobno, tworząc własny zestaw według własnych potrzeb. Technologia naprawy za pomocą takiego zestawu naprawczego:

• Zlokalizuj miejsce nakłucia.

• Napompuj przebitą oponę do 0,5-1 atm.

• W miejsce wkłucia wkręcić szydło rozprężne, uprzednio nasmarowane klejem, i kilkakrotnie je odwróć.

• W ucho igły lokalizującej włóż opaskę uciskową lub pasek surowej gumy nasmarowanej tym samym klejem i włóż ją do poszerzonego otworu tak, aby oba końce sznurka pozostały na zewnątrz.

• Ostrożnie wyciągnij igłę, aby utrzymać opaskę uciskową na miejscu.

• Przytnij końce uprzęży równo z powierzchnią bieżnika.