• Piątek, 26 kwietnia 2024

Jak zdiagnozować problem z hamulcami?

Jak zdiagnozować problem z hamulcami?

21 kwietnia 2015, 09:44 hamulce zaciski hamulcowe tarcze hamulcowe klocki hamulcowe

Hamulce to najważniejszy element samochodu. Bez nich, jak można kiedykolwiek uzyskać swój samochód, aby zatrzymać? Jeden ruch nogi nie jest nigdzie w pobliżu wystarczającej presji, aby zatrzymać, nie mówiąc już o spowolnieniu prawie dwóch ton samochodu.

Dzięki wielu systemom, Twój samochód jest w stanie utrzymać swoją zdolność do "hamowania" i powstrzymania Twojego samochodu od ruchu. Wszystkie te systemy są podatne na zakłócenia i uszkodzenia, takie jak zużycie, przegrzanie i inne tego typu problemy. Jeśli jeden z tych systemów ucierpi, wpłynie to na pozostałe, prowadząc do zmniejszenia skuteczności hamowania lub nawet całkowitej utraty hamulców.

Uzyskaj oferty na wykonanie zadania dotyczącego hamulców

Zrozumienie tych układów oznacza wiedzę o tym, jakie problemy mogą się w nich pojawić i jak im zaradzić.

Układ hydrauliczny

Jak już wspomniano, ciężar i nacisk wywierany przez kierowcę na pedał hamulca

nie wystarcza do zmniejszenia prędkości samochodu. W tym miejscu z pomocą przychodzi układ hydrauliczny. Wciśnięcie pedału hamulca powoduje powstanie ciśnienia w cylindrze koła, który zawiera dwa tłoki, jeden na górze, a drugi na dole. Ponieważ płyn ten jest nieściśliwy, wywierane ciśnienie można porównać do ciśnienia stalowego pręta, z jednym wyjątkiem.

W postaci cieczy, płyn przepływa przez wszystkie przewody w samochodzie, docierając do każdego z kół pojazdu, w których znajdują się płytki hamulcowe. W każdym kole znajduje się tarcza, która jest otoczona dwoma klockami hamulcowymi. Ten płynny system ciśnienia hydraulicznego ściska dwa klocki do każdej tarczy w każdym kole, co powoduje, że samochód zwalnia, a wkrótce zatrzymuje się.

Układ hamulca tarczowego i układ hamulca bębnowego

Najbardziej powszechną innowacją jest stosowanie w samochodach dwóch hamulców tarczowych na przednim kole, przy jednoczesnym wykorzystaniu hamulców bębnowych na kołach tylnych. Tarczowy układ hamulcowy wykorzystuje wspomniane wcześniej klocki hamulcowe do wywierania nacisku na tarcze hamulcowe, które są połączone z osią lub kołem. Działanie to powoduje zmniejszenie prędkości zamocowanego koła, ponieważ zwiększa się ilość tarcia pomiędzy powierzchnią zewnętrzną a kołem.

Hamulce bębnowe, z drugiej strony, wykorzystują szczęki hamulcowe, które są zamontowane na płytach nośnych, aby spowolnić samochód do zatrzymania. Te szczęki hamulcowe wywierają nacisk na wnętrze obracającego się bębna, co z kolei powoduje takie samo ostateczne zatrzymanie pojazdu. Pomimo różnic pomiędzy tymi dwoma systemami, oba skutecznie wytwarzają tarcie, które spowalnia i ostatecznie zatrzymuje koła samochodu, powodując, że samochód zatrzymuje się szybciej, w zależności od zastosowanej siły nacisku.

Uzyskaj oferty dla pracy Hamulce

Problemy z układem hamulcowym i jak je wykryć

Jednym z problemów, które mogą nękać układ hamulcowy samochodu

może być wyciek płynu hamulcowego. Ten rodzaj problemu jest zaskakująco powszechne, ale można łatwo ocenić i zidentyfikować obserwując, jak szybko samochód zwalnia po uruchomieniu hamulców.

Jeśli w układzie hamulcowym doszło do wycieku, utrata hydraulicznego płynu hamulcowego jest nieunikniona. Bez odpowiedniej ilości płynu w cylindrze koła i utraty części lub całości ciśnienia hydraulicznego do każdego koła, hamulce zaczną tracić swoją skuteczność. Utrata większości lub całości tego płynu oznaczałaby, że twoje hamulce nie miałyby ciśnienia i zawiodłyby, gdybyś ich używał.

Istnieje kilka sposobów, aby stwierdzić, czy ten wyciek powstał:

  1. Zapalenie się lampki ostrzegawczej hamulca oznacza, że poziom płynu hamulcowego jest niski. Jest to prawdopodobnie najprostszy sposób na wykrycie wycieku.
  2. Jeśli samochód ciągnie na jedną stronę podczas uruchamiania hamulców, jest to główny znak wycieku.
  3. Jeśli pedał hamulca staje się trudny do naciśnięcia lub czuje się inaczej podczas naciskania, jest to znak, że do przewodów hamulcowych dostało się powietrze. Mogło to nastąpić z powodu nieszczelności.

Innym częstym problemem są zużyte klocki

hamulcowe. Z biegiem czasu, korzystanie z klocków hamulcowych może w końcu zużyć je do ich podstawy (wirniki) i zmniejszyć skuteczność działania hamulców. Pomimo oczywistego wzrostu czasu hamowania, monitorowanie tego problemu może być tak proste, jak słuchanie swojego samochodu podczas jazdy. Jeśli słyszysz piszczenie lub zgrzytanie podczas hamowania, klocki hamulcowe są najprawdopodobniej zużyte.

Posiadanie samochodu serwisowanego

prawie zawsze obejmuje sprawdzenie klocków hamulcowych; zapobieganie jakimkolwiek incydentom występującym później w dół linii. Mniej powszechnym problemem związanym z hamowaniem może być przegrzanie hamulców. W miarę używania hamulców, pewne "gorące punkty" mogą pojawić się na wirnikach hamulców, które aktywnie pracują, aby oprzeć się tarciu wytworzonemu przez naciskające klocki hamulcowe. Jeśli klocki hamulcowe nie mają przyczepności, tarcie nie jest wytwarzane, co powoduje, że hamulce tracą skuteczność i w końcu całkowicie zawodzą.

Aby określić, czy masz przegrzane hamulce, czy nie, objawy są dość podobne do tych, które można zaobserwować, gdy klocki hamulcowe się zużywają. Brak skuteczności hamowania i spadek poziomu tarcia do punktu awarii hamulców jest wyraźną oznaką przegrzanych hamulców. Alternatywnie, jeśli pedał hamulca wydaje się miękki, wskazuje to, że płyny hamulcowe mogły zostać przegrzane do temperatury wrzenia.

Uzyskaj ofertę na usługę Hamulce

Wszystko o hamulcach

  • Naprawa i wymiana hamulców
  • Jak malować zaciski hamulcowe
  • Jak przedłużyć żywotność hamulców
  • Jakie problemy z hamulcami można dostać
  • Jak wymienić tarcze hamulcowe?
  • Gdzie można dostać tanie akumulatory samochodowe
  • Dlaczego serwis płynu hamulcowego i hydrauliki jest tak ważny
  • Jak zmienić płyn hamulcowy
  • Co to są płytki nośne?
  • Jak zdiagnozować problemy z hamulcami?
  • Jak wymieniać klocki hamulcowe?
  • Jak używać zestawu do odpowietrzania hamulców?
  • Co to jest zestaw do odpowietrzania hamulców?