• Poniedziałek, 26 lipca 2021

Ściągacz do sprężyn – co to jest?

Podczas naprawy lub regulacji zawieszenia samochodu – niekiedy konieczne staje się zamocowanie sprężyny w określonej pozycji. Do tych prac służy urządzenie - ściągacz sprężyn, za pomocą którego można zdemontować elementy podwozia zarówno w specjalistycznym warsztacie, jak i w garażu.

Rodzaje ściągaczy

Ściągacz Pasywny to dwa wsporniki sztywno połączone ze sobą lub za pomocą pręta gwintowanego. Po prostu blokuje sprężynę ściśniętą pod ciężarem pojazdu. Po podniesieniu korpusu za pomocą podnośnika, elastyczny element pozostaje w stanie ściśniętym. Ściągacz sztywny: mechanizm ściskania może działać pod obciążeniem, gdy amortyzator jest pod obciążeniem roboczym. Pozycja względem podłoża nie ma znaczenia.

Jak działa ściągacz do sprężyn?

Do czego służy ściągacz? Przełamuje siłę prostowania sprężyn. Siła wywierana na ramiona ściągacza jest proporcjonalna do masy samochodu. Mechaniczny ściągacz sprężyn - najczęściej ma gwintowany mechanizm napędowy. Przy wystarczającej średnicy kołka (zapewniającego dobre przełożenie na gwincie) i długiej rękojeści klucza możliwe jest ręczne ściskanie sprężyn bez nadmiernej siły. Dwa ściągacze są umieszczone symetrycznie na stelażu. Obracając gwintowany trzpień, przenosi się chwytaki do środka sprężyny bezpośrednio na amortyzator, ściskając go do wymaganego rozmiaru. Zainstalowanie jednego ściągacza na sprężynie spowoduje jego złamanie. Zamontowane po obu stronach ściągacze zapewniają równomierną kompresję. Podczas pracy z zawieszeniem ciężarówek lub ciężkich pojazdów terenowych doświadczeni rzemieślnicy instalują 3, lub nawet 4 ściągacze.

amortyzator

Regały pół stacjonarne

Na stacjach serwisowych często stosuje się pół stacjonarne rozpórki do zdejmowania sprężyn z rozpórek amortyzatorów. Narzędzie jest dość wszechstronne i pasuje do większości układów. Dzięki skrzyni biegów mechanizmu napędowego praca z nim jest wygodna i bezpieczna. Jedyną wadą jest to, że nie zawsze można ścisnąć sprężynę bezpośrednio na samochodzie. Podobny problem występuje ze ściągaczami dźwigniowymi. Mechanizm jest niezawodny i bezpieczny, ale jego gabaryty nie pozwalają stosować go pod samochodem.

Ściągacz hydrauliczny

Może być przenośny i stacjonarny. Działa na zasadzie podnośnika. Urządzenie ma cylinder główny i cylinder roboczy. Podczas pompowania płynu za pomocą uchwytu dźwigni operator ściska zaciski mocy, pomiędzy którymi znajduje się sprężyna. Kompaktowy ściągacz dwuczęściowy może być również pomocny w przydomowym garażu, ale stacjonarna maszyna podłogowa nadaje się tylko do serwisu samochodowego. Ciśnienie w układzie hydraulicznym generowane jest przez dźwignię nożną. Jednocześnie ręce mechanika samochodowego są wolne, a sama praca jest wygodna i bezpieczna. Może być przenośny i stacjonarny. Prawie wszystkie typy ściągaczy można podzielić na zaledwie dwa typy:

• Stacjonarne. Stosowane są na różnych stacjach paliw. Ze względu na swój rozmiar i wagę nie nadają się do transportu.

• Przenośne. Małe, lekkie urządzenie mieszczące się w bagażniku samochodu.

Przy zakupie należy wziąć pod uwagę trzy czynniki:

• Ściągacze do śrub są proste w konstrukcji, ale warto przyjrzeć się materiałowi śruby. Ponieważ pracuje z materiałem sprężynowym, wymagane jest, aby była wykonana z wysokiej jakości stali. Wysokiej jakości stal pozwoli na wykonanie stałej pracy bez utraty jakości narzędzia.

• Elementy chwytaka mogą być wykonane ze stali kutej lub odlewanej. Podczas kucia metal jest obrabiany specjalnymi młotkami, dzięki czemu jest bardziej wytrzymały.

• Napęd mechaniczny wymaga dużej siły fizycznej. Hydrauliczny napęd ułatwia demontaż. W zależności od modelu przyłożona siła może wynosić nawet do dwóch ton. Pozwala to na prostą i dokładną pracę. Zwłaszcza jeśli chodzi o warsztaty mechaniczne.